Evidencija prihoda i rashoda
Pod prihodima se podrazumeva sve što možete da upišete sa predznakom plus u budžetu: plata, honorar, stipendija, nagrada, republički dodaci, pozajmica… dobro, nekad i ona davno izgubljena hiljadarka pronađena džepu starih farmerki. Kod prihoda, kao i kod rashoda, važno je da vodite računa i o nekim detaljima – na primer, ako upisujete prihod od plate, računajte samo neto platu - onaj manji iznos, koji ostaje nakon odbitka poreza i doprinosa od bruto iznosa.
Rashodi su svi troškovi koje imamo – bilo da su redovni ili neplanirani. Tu spadaju, između ostalog, računi za Infostan, komunalije, mobilni telefon, osiguranje, rata za kredit, izdaci za hranu, vrtić, rekreativna nastava, pokloni za godišnjicu braka, gomila rođendana i proslava koje se dešavaju baš ovog meseca i, verovatno mnoooštvo drugih stavki.
Da znate, svako ima svoju listu pluseva i minusa - s tim što se čini da se minusi eksponencijalno množe, a plusevi uz muke Sizifove. Ne znamo da li vam je lakše, ali ćemo svakako reći - tako je svima!
Evidencija prihoda i rashoda predstavlja osnovu za upravljanje finansijama i domaćinstvom. Vođenje budžeta omogućava nam da sagledamo stvarnu situaciju svojih finansija, i da novac koji imamo raspoređujemo u skladu sa prioritetima. Ako želite da se oslobodite dugova ili da osigurate sebi budućnost kroz štednju, prvo morate da budete načisto sa svojim finansijama.
Zašto onda stalno izbegavamo evidenciju troškova?
- Iz straha od suočavanja sa sobom i sopstvenim navikama trošenja. Naime, ako ste u nekoj meri svesni da, na primer, trošite više nego što zarađujete, kada ovo imate i napismeno ono postaje stvarno, i zahteva da promenimo svoje navike ili da svesno ulazimo u začarano kolo dugova.
- Bolje da ne znam, nego da se nerviram. Ovaj pristup – ne preporučujemo. Samo ako se direktno suočite sa problemom, možete da planirate i kontrolišete svoje troškove. Aktivnim radom na razvijanju dobrih navika planiranja troškova i izdataka dugoročno se povećava kvalitet života.
„Dobro, dajte mi onda neki najjednostavniji način?“
Ukoliko dobro pretpostavljamo da svoj telefon nosite svuda sa sobom, verovatno vas neće iznenaditi informacija da postoje brojne aplikacije za mobilne telefone koje vam mogu pomoći da pratite svoje prihode i rashode. Neke od najpopularnijih aplikacija za 2019. godinu, po sajtu BEST Budgeting APPs su: Mint, PocketGuard, YNAB (You Need A Budget), Wally, Good Budget i druge.
Za one koji vole tabele, pripremili smo jednu koji možete iskoristiti za evidenciju svojih prihoda i rashoda i koju možete doraditi prema svojim potrebama (preuzmi tabelu). Čak i ako niste ljubitelj novih tehnologija, vodite evidenciju o svojim troškovima i eksperimentišite sa pristupom koji vam najviše odgovora, pa makar to bila i obična iscrtana sveska!
#Ersteznali kuhinja: Brzi recept za uredne finansije
Najbolje je da prihode i rashode beležite stalno, ali za početak, možete da postavite sebi cilj od minimum jednog meseca, a poželjno tri. Zašto je ovo važno? Uobičajeni rok na kome se zasniva procena finansijske situacije je mesec dana, jer tada u svetlu novog dohotka (na primer, mesečne plate) analizirate „propuste“ od prošlog meseca. Tri meseca su optimalna kako biste uvideli bar neke pravilnosti, a i izbegli izgovore da ste počeli „baš onog meseca kad se mnogo trošilo“.
Neke koristi vođenja budžeta primetićete bukvalno odmah! Na primer, teže ćete se odlučiti na nešto što može da se kategoriše kao „bacanje novca“ kada znate da svaki takav iznos treba negde zabeležiti… Osim toga, već posle dve nedelje moći ćete da se osvrnete, pogledate kako stojite sa novcem, i ako zaključite da postoji razlog za brigu, malo „prikočite“.
Dodatno, jasno ćete videti gde – to jest, na šta vam odlazi novac. Da li su to zaista neophodne stvari, ili nešto što vam nije toliko potrebno? Ako se ispostavi da nije – eto instant prostora da uštedite!