Gde se loguješ i gde šifru upisuješ?
Do kog trenutka ste na auto-pilotu dok koristite neki servis koji stalno upotrebljavate? Pretpostavljamo sve do trenutka dok ne treba da uradite nešto što se ne radi svaki put na isti način.
Kod elektronskog bankarstva bi to mogao da bude trenutak unošenja iznosa za uplatu. Sve prethodne radnje radite „napamet“ – logovanje, izbor aktivnosti, izbor uzorka… I onda se tek „uključite“, da biste, na primer, uneli novi iznos za uplatu, ukoliko se on razlikuje od iznosa iz prethodnog meseca.
Upravo na to računaju potencijalni prevaranti – da ne obraćate pažnju na niz stvari koje stalno radite, da ih obavljate po automatizmu te da nećete primetiti ako je nešto na šta ste navikli minimalno izmenjeno.
Na primer, stranica za unos korisničkog imena i šifre.
Jedna od najredovnijih vrsta pokušaja prevare je upravo da se napravi lažna stranica za logovanje, koja podseća na pravu, ili je čak njoj identična. Vi ne obratite pažnju da je to lažna stranica, unesete svoje korisničko ime i šifru, i predali ste poverljive podatke o pristupu svom računu.
Zbog toga je važno da:
Kako uopšte možete da dođete u situaciju da se nađete na lažnoj stranici? Jedan način, ali manje verovatan, jeste ako portal vaše banke tražite preko pretraživača. Drugi, češći slučaj, jeste da dobijete e-mail u kom vam „banka“ traži da se ulogujete na linku koji vam je navela u tom mejlu, ili da mejlom pošaljete pristupne podatke radi navodnjog rešavanja nekog navodnog problema.
Da biste izbegli da budete prevareni:
- Ukoliko dobijete e-mail naizgled od vaše banke, u kom vam banka traži da unesete korisničko ime i šifru, ili druge pristupne podatke, nemojte to činiti – banke vam to nikada neće tražiti. Pogledajte adresu sa koje vam je stigao mejl i verovatno ćete uočiti neku nepravilnost
- Pristupajte portalu za elektronsko bankarstvo isključivo preko sajta banke, a ne preko pretraživača ili linka koji vam je stigao u nekom iznenadnom mejlu.
Jedno od sredstava koje finansijske institucije koriste kako bi sprečile pokušaje prevara jesu višestruki nivo zaštite, gde je za pristup portalu elektronskog bankarstva osim korisničkog imena i šifre potrebno uneti i jednokratnu lozinku, koja se generiše nekim od nezavisnih kanala, poput SMS-a ili mobilne aplikacije. Takođe se i za svaku transakciju zahteva potpisivanje, kako bi čak i ako se neko neovlašćeno ulogovao u vaše elektronsko bankarstvo, bilo sprečeno da bude obavljena bilo kakva transakcija.
Pažnja!
Iako banke koriste ove i mnoge druge sisteme zaštite, veoma je važna svest, edukovanost i pažnja klijenata korisnika, kako ne bi došlo do prevare. Baš kao i kod korišćenja gotovine.
Ako naletite na lažnu stranicu, prijavite svojoj banci ili policiji taj pokušaj zloupotrebe! Tako ćete sprečiti da neko drugi, manje oprezan od vas, nasedne na prevaru.
Hvala!