O lozinkama
Šta je jaka lozinka?
Onlajn servisi će vam uglavnom sami propisati minimalne sigurnosne zahteve za smišljanje lozinke. Ali neke dobre navike možete i sami da primenjujete – da vam lozinka ima dvocifren broj karaktera i da se sastoji od kombinacije velikih i malih slova te brojeva i specijalnih karaktera. Takođe, da se ne sastoji od „pravih“ reči, naročito ne u logičnoj kombinaciji.
Kako da zapamtim lozinku?
Zaista snažna lozinka je obično teško pamtljiva. Ali postoje i neke prečice. Nasumično izabranih nekoliko reči, makar one bile i postojeće reči, čine dovoljno dugačku lozinku, koju nije teško zapamtiti – možda baš kao neobičnu, pamtljivu sliku. Raznovrsnost dobijamo tako što ćemo, na primer, svako treće slovo staviti da bude veliko. A između reči umetnuti simbole koji se naizmenično smenjuju. Tako da ju je relativno lako upamtiti – sastoji se od četiri, pet reči (nasumičnih, nepovezanih!), svakog drugog ili trećeg slova velikog, i dva simbola koji se smenjuju između reči. Princip je lako zapamtiti, ali teško „provaliti“ jer ima ogroman broj kombinacija koje bi trebalo ispitati dok se dođe do pravog – čak bi i supermoćnim računarima bile potrebne desetine godina za to.
Jedan od tradicionalnijih saveta je da smislite neku neobičnu rečenicu koju možete da upamtite, koja osim reči ima i brojeve, i da iskoristite početna slova reči i početne cifre brojeva u njoj za lozinku.
Kako da koristim lozinku?
Neće vam se svideti ovaj savet – nemojte koristiti istu lozinku na različitim servisima. Time ćete smanjiti mogućnost da na nekom manje sigurnom servisu bude ugrožena lozinka koju koristite i za veoma važne i osetljive servise, poput elektronskog ili mobilnog bankarstva.
#sorry
Jasno nam je, savetujemo vas da radite stvari koje radije ne biste radili. Verovatno ih i ne radite. Sada bar znate da li i koliko odstupate od „idealnog“ ponašanja.
Šta ako zaboravim lozinku ili upišem pogrešnu lozinku?
Aplikacije su uglavnom podešene tako da privremeno blokiraju pristup servisu ukoliko se više puta unese pogrešna lozinka. Deblokiraćete servis nakon što od banke to zatražite, uz ličnu identifikaciju. Bezbedna lična identifikacija može da se obavi i iz fotelje, telefonom sa korisničkim centrom, na primer, uz set sigurnosnih pitanja za klijenta. Čak i ako vaša banka ne nudi ovu mogućnost deblokade „na daljinu“, svakako je razuman napor i da se ode do filijale radi deblokade. Prakse se razlikuju, ali bezbednost mora da bude na prvom mestu.
Podsećamo
Za punu bezbednost je veoma bitno ne samo to kako upravljate finansijskim servisima koje ste izabrali, već i kako se ponašate na drugim onlajn mestima. Posebno je važno da ne „zakačite“ tj. da nepažnjom ne preuzmete neki zloćudni softver koji će beležiti vaše aktivnosti na računaru ili mobilnom pametnom uređaju. Za bezbednost vaših finansija važno je vaše ponašanje na Internetu inače!
Još jedno od ograničenja koje banke uvode radi sigurnosti korisnika je da aplikaciju za mobilno bankarstvo ne možete da koristite na više od nekoliko uređaja. Razlog naslućujete – smanjuje se mogućnost da izgubite neki uređaj koji retko koristite i na njemu možda memorisan deo podataka za pristup finansijskim servisima. Istovremeno, pretpostavka je da će vam biti dovoljno da imate instalirane aplikacije na svom telefonu i tabletu, eventualno još jednom uređaju.
Više o tome kako da budete bezbedni onlajn i kako da se zaštitite od potencijalnih prevara pročitajte u narednom poglavlju.